Putin peste 50% dintre afacerile nou lansate pe piata nu reusesc sa reziste mai mult de cinci ani pe piata si doar 30% pot sa treaca de primii zece ani de existenta. Si mai grav este ca peste 65% dintre afacerile noi care par foarte rezistente la inceput si de viitor nu reusesc sa atinga nici macar cei zece ani la care fac referire alte statistici dezarmante pentru oamenii de afaceri. Cand ai o afacere mica lucrurile sunt si mai complicate pentru ca e foarte greu sa iei decizii si sa te asiguri ca mergi in directia cea buna inca de la inceput…
Afacerile mici, iti spui, sunt mult mai simplu de gestionat decat unele mari. Nu ai atat de multe de pus la punct, sunt mai putine lucruri de facut pana la urma, asa ca te descurci tu. Tocmai aceste afaceri mici sunt si cele mai periculoase, pentru ca poti fi sortite esecului de la inceput pentru ca nu le iei prea in serios si crezi ca totul va merge ca pe roate pentru ca afacerea… e mica. Iata doar cateva motive pentru care afacerile mici pot fi pe drumul spre faliment inca de la inceput daca nu le acorzi suficienta atentie mereu.
Esecul managementului. Daca nu esti in stare sa gestionezi foarte bine afacerile si ai si o afacere mica atunci drumul spre dezastru este deja unul sigur. Esecul managementului unei afaceri nu inseamna doar lipsa de experienta in management, ci si imposibilitatea de a supraveghea angajatii, lipsa viziunii necesare conducerii afacerii mici. Un management defectuos inseamna si imposibilitatea de a lua cele mai bune decizii, foarte multe momente complicate pentru afacere si pentru angajati si imposibilitatea de a evolua, de a te dezvolta. Lipsa unui management foarte bun va duce la probleme financiare grave, la angajati cu moralul la pamant, cu productivitate la limita si la tot mai multe obstacole imposibil de depasit. Invata de la alti lideri si manageri buni, studiaza alte afaceri si modul in care sunt conduse, mergi la cursuri, seminarii de lidership si incearca sa fii in cel mai scurt timp cel mai bun manager posibil pentru afacerea ta.
Lipsa originalitatii si a valorii. Cand te gandesti la o afacere mica nu ai in vedere de la inceput originalitatea si valoarea. E doar o afacere mica, nu trebuie sa fie neaparat unica, nu? Important e sa mearga cat de cat si cam atat, pentru inceput. Mai sunt si situatii in care ai un produs, servicii excelente, cerere suficienta, dar afacerea ta mica tot nu merge. Asta pentru ca abordarea ta e mediocra, nu ai valori si nu te gandesti la valoarea afacerii. Exista cerere mare, atunci ai si competitie serioasa probabil si nu prea poti sa iesi in evidenta cu nimic, de aceea riscul de a ajunge rapid al faliment e mare in cazul afacerilor mici.
Ca sa eviti astfel de probleme incearca sa ai abordari personalizate, sa vii cu lucruri noi pe piata, in nisa ta, sa aduci mereu un produs de care au nevoie clientii si care le e util. Afacerea trebuie sa fie unica, sa ai un brand puternic, o identitate solida de brand, promovarea pe orice canale de comunicare trebuie sa fie extrem de bine gandita si raportata la valorile pe care vrei sa le transmiti, care se afla la baza afacerii tale.
Nu te gandesti la nevoile clientilor tai, la comportamentul lor de consum. Ai toate sansele sa ai o afacere care nu merge in directia buna, dorita, daca nu esti foarte atent la clienti, la ce vor, ce au nevoie, la comportamentul lor de consum, daca nu tii cont de feedbackul lor. O afacere care are profit si merge mereu in directia corecta este afacerea care are o baza de clienti serioasa si care stie foarte bine absolut tot ce vor si vor vrea clientii. Inainte de orice, pune clientul pe primul plan si incearca sa ai o imagine clara legata de tot ce l-ar putea ajuta sa ajunga la tine si despre nevoile lui reale.
Modelul de business ales nu iti permite sa obtii profit. La baza oricarei afaceri e un model de business foarte bun si un plan de afaceri. Daca ai o afacere mica ti s-ar putea parea destul de complicat sa mai ai si model de business foarte bine gandit si elaborat. Alegi un model care ti se pare bun, faci un plan de afaceri la repezeala si ai dat drumul afacerii. Profitul depinde de modelul de business pana la urma. Daca e unul care permite profitul si incurajeaza profitul e bine, dar daca e unul care de la inceput iti saboteaza profitul, atunci ai toate sansele sa ajungi cat de curand al probleme financiare si la faliment.
Vezi ce fac alte afaceri, ce modele folosest, dezvolta planuri de afaceri solide si incearca sa vezi cum functioneza pentru afacerea ta, bazeaza-le pe veniturile predictibile, pe marketing strategic, cauta solutii de management inteligente ca sa treci de competitorii directi si de obstacolele ce vor aparea cu siguranta.
Management financiar slab. Nu esti in stare sa gestionezi corect tot ce tine de banii cash, de cheltuieli, venituri, de profit si reinvestirea lui, de problemele financiare care sunt la tot pasul mai ales in vremuri tulburi, in care criza economica, financiara pandeste la tot pasul.
Ca sa eviti un management dezastruos pe partea financiara foloseste softuri specializate, firme de consultanta, apeleaza la experti, economisti cu experienta care te pot ajuta sa ai un management financiar excelent oricand. Chiar daca ai o afacere mica nu trebuie sa omiti acest aspect al managementului financiar si ar fi bine sa ai mereu in vedere ca afacerea va functiona bine doar daca ai control total asupra banilor.
Crestere prea rapida si expansiune necontrolata. Cresterea afacerii si expansiunea greu de gestionat te pot lua prin surprindere si sunt mereu cele mai mari probleme pe care le poate avea o afacere mica. E bine sa faci mereu studii, sa observi trenduri locale, regionale, sa vezi care e cererea, cat de multe poti oferi clientilor, daca te poti dezvolta intr-un ritm alert odata ce ai o cerere uriasa si esti deja cunoscut.
Inainte sa te gandesti la extindere, la expansiunea afacerii, verifica daca ai o afacere stabila, icearca sa ai o planificare strategica in asa fel incat sa iti oferi suficient timp si suficiente resurse inainte sa faci orice fel de pas care ti-ar aduce si mai multi clienti si o cerere si mai mare.